15. říjen 2015 / IDE

Bavorsko: Digitální fabrika i auto budoucnosti vzniknou u nás

Na transformaci se musí začít připravovat nejen zavedené branže, ale celé výrobní procesy. Například automobily, se kterými jezdíme dnes, budou brzy minulostí.  Zatímco dříve podobné změny probíhaly několik desetiletí, na digitální revoluci se musíme být schopni připravit v řádu několika let. A právě v této době se rozhovuje, kdo bude stát na stupních vítězů a kdo naopak skončí na lavičce poražených.

Lídrem nové digitální doby se chce stát Bavorsko. Svoji digitální revoluci nastartovalo se známou německou ambiciózností, důsledností a efektivitou. V nové bavorské strategii Bayern.Digital vytváří Bavorsko podmínky, aby právě v  Bavorsku mohlo vzniknout auto a fabrika budoucnosti. Proto se Bavoři soustředí na nové formy digitalizované výroby a průmysl 4.0., robotizovanou automatizaci ve výbobě, propojenou mobilitu nebo bezpečnost dat. Zlepšuje se digitální infrastruktura, jen v období 2014-2018 investuje Bavorsko do vysokorychlostního internetu 40,5 miliardy korun a dosáhne minimální rychlosti 50 Mbit/s. Mimo to bavroská vláda založila v bavorském měste Garching Centrum Digitalisierung.Bayern, které má za úkol propojovat byznys s vědeckými institucemi, podněcovat jejich spolupráci, podporovat start-upy, zvyšovat vzdělávání v oblasti digitalizace a být motorem pro její další rozvoj. 

 

Bavorská vláda věří, že se jí díky nové stategii podaří zůstat hospodářským tygrem na celosvětovém hřišti. Podle bavorské ministrině průmyslu Ilse Aigner jsou právě data hlavní surovinou v 21. století. Bavorsko si od strategie Bayern.digital slibuje kromě hospodářského růstu i založení tří tisíc nových IT firem a vytvoření více pracovních míst v nových odvětvých. Jen do roku 2020 má totiž podle odhadů zaniknout v Bavorsku 900 000 pracovních míst v odvětvých starých.  V neposlední řadě vidí Bavorsko v digitalizaci jednu z cest, jak řešit demografické změny ve společnosti.

 

Od stategických vládních dokumentů, na které jsme zvyklý v České republice, se Bayern Digital odlišuje zeména tím, že  jde od velmi jasné vize, které jsou rozpracovány až do konrétní realizace v praxi. Pilotním programem v mobilitě je  digitalizace dálnice A9, modelovým regionem pro digitální zdravotnický průmysl je Medical Valley v Severním Bavorsku  a inteligentní management energií v domech zavádí program 10.000-Häuser-Programm. Kromě průmyslu 4.0., mobility, zdraví a péče a energetiky se strategie zaměřuje i na média, digitální plánování, stavebnictví a bydlení , turismus, obchod, řemeslo, finance, ochranu životního prostředí a zemědělství.

 

Šanci na úspěch strategie zvyšuje i to, že strategie Bayern.Digital nevznikla od úřednického stolu. Do její tvorby se zapojili i zástupci byznysu, jako například automobilky BMW, mediální dům ProSiebenSat.1, Siemens, Intel a další významní hráči zejména z oblasti IT a start-upů. Na vzniku strategie se podíleli i zástupci nejvýznamějších akademických a výzkumných institucí v Bavorsku, jako je LMU v Mnichově, Univerzita v Passově nebo Frauehoferův institut. Kromě toho přizvala vládnoucí strana CSU do poradního sboru i zástupce všech ostatních politických stran, které jsou zastoupeny v Bavorském zemském sněmu. Právě díky zapojení všech názorových skupiny chtějí Bavoři dosáhnout toho, aby společnost i firmy přijaly strategii za svou a aktivně se podíleli na jejím uvedení v život.    

 

Digitální ekonomika